Sposoby na zabezpieczenie lakieru samochodowego

Każdy kierowca chciałby cieszyć się jak najdłużej lśniącym samochodem bez rys i uszkodzeń.

Jak zabezpieczyć lakier, by osiągnąć taki efekt?

Wszystko zależy od:

  • Twoich umiejętności;
  • czasu, jaki możesz na to poświęcić;
  • i oczywiście od zasobności portfela.

Metod ochrony lakieru jest kilka.

Poniżej znajdziesz krótką charakterystykę sześciu najpopularniejszych sposobów na zabezpieczenie karoserii oraz grafikę podsumowującą, która pomoże w wyborze odpowiedniego środka.

 


Spis treści

  1. Autopolitura
  2. Detailery
  3. Woski samochodowe
  4. Powłoki polimerowe
  5. Powłoka kwarcowa (krzemowa)
  6. Powłoka ceramiczna
  7. Folia transparentna PPF
  8. Jak zabezpieczyć lakier? [Grafika]

 


0. Autopolitura

Autopolitura to środek w postaci łatwego w rozprowadzeniu mleczka. Możesz go stosować na umytej powierzchni lakieru, aby zamaskować drobne niedoskonałości, ożywić kolor i nadać mu połysk.

Politury samochodowe, jak widać, mają inne zadanie niż tytułowe zabezpieczenie lakieru, ale znalazły się w tym zestawieniu, ponieważ część producentów dodaje do nich woski.

Dodatek wosków sprawia, że autopolitura staje się jednym ze sposobów na (słabe, ale jednak) zabezpieczenie lakieru. Woski mają nieco inną konsystencję, dłużej utrzymują się na powierzchni i słyną właśnie z dobrej ochrony lakieru. Stąd producenci czasem wykorzystują taki dodatek w politurach, aby wydłużyć trwałość takiej powłoki i zwiększyć użyteczność produktu.

Zalety i wady autopolitury

 


1. Detailery

Detailery to środki bardziej specjalistyczne. Podobnie jak auto politura mają właściwości nabłyszczające i często wzbogacane są woskami.

Ich nakładanie jest bardzo proste i wygodne, ponieważ zwykle dostępne są w formie płynu rozpylanego za pomocą atomizera. Wystarczy, że rozprowadzisz go po karoserii za pomocą szmatki z mikrofibry – i gotowe! Dlatego w nazwie takich produktów często znajduje się słowo „Quick” (od ang. szybki). ;)

Detailery są wzbogacone o składniki hydrofobowe.To sprawia, że woda jest odpychana od powierzchni lakieru i lepiej po niej spływa. Możesz w ten sposób uchronić samochód przed nieestetycznymi zaciekami, które często są widoczne na karoserii po deszczu.

Właściwości zabezpieczające detailerów nie są powalające, ale wcale nie muszą takie być. Zaleca się, by stosować je jako dodatkowe wzmocnienie wcześniej nałożonej warstwy wosku.

Są więc tylko powłoką wspomagającą, która przedłuża działanie innych środków i dodatkowo nadaje lakierowi ładny połysk. Niektóre z nich można nakładać jako samodzielną warstwę chroniącą lakier.

Quick detailery - krótka charakterystyka

 


2. Woski samochodowe

Woski samochodowe to klasyk w kategorii zabezpieczania lakieru.

Gwarantują ochronę przed promieniami UV, drobnymi rysami i przywieraniem brudu do powierzchni lakieru. Mają też właściwości nabłyszczające i hydrofobowe. W zależności od typu niektóre cechy mogą nieco się różnić.

Czytając listę składników na opakowaniach, możesz podzielić woski na:

  • naturalne – zawierające wosk carnauba lub woski pszczele. Mają przyjemniejszy zapach i lepsze właściwości nabłyszczające. Jednak są bardziej nietrwałe i trudniejsze w aplikacji niż syntetyczne odpowiedniki.
  • syntetyczne (selanty) – powstają z destylatów ropy lub na bazie polimerów, które łączą się z warstwą lakieru. Dzięki temu dłużej utrzymują się na karoserii. Zaaplikujesz je szybko i łatwo w przeciwieństwie do naturalnych wosków. Minusem jest mniejszy połysk.
  • hybrydowe – połączenie sił natury i zdobyczy technologii. W składzie takiego produktu znajdziesz woski naturalne i syntetyczne. Łączą najlepsze cechy selantów (trwałość i łatwą aplikację) oraz właściwości nabłyszczające produktów naturalnych.
  • koloryzujące – zawierają dodatkowo barwniki. Maskują drobne zarysowania, otarcia i pogłębiają kolor.
  • polerujące – z dodatkiem środków polerskich. Zalecane dla starszych nieco zniszczonych lakierów. Pomagają doczyścić powierzchnię karoserii i zabezpieczają ją.

 

Wosku carnauba - Ciekawostki

Naturalny wosk pozyskiwany z liści kopernicji, czyli palmy rosnącej w Ameryce Południowej. Najtwardszy z wosków naturalnych. Chroni roślinę przed trudnymi tropikalnymi warunkami (wysoką temperaturą, ostrym słońcem i dużą wilgotnością).

Poza preparatami do pielęgnacji samochodów carnauba dodawany jest do kosmetyków (lakierów do włosów, szminek itp.) i wykorzystywany jako warstwa nabłyszczająca na meblach.

Zabezpiecza się nim również… cukierki! Dzięki temu nie rozpływają się na dłoni. Nadaje również połysk owocom i warzywom sprzedawanym w marketach.

Przeglądając sklepowe półki, zauważysz, że woski mają też różne formy:

  • woski twarde – zwykle zamknięte w puszkach, jedne z trwalszych rozwiązań. Ze względu na gęstą konsystencję są bardzo pracochłonne i dość trudne w aplikacji. W efekcie niewłaściwego nakładania mogą pozostać na lakierze nieestetyczne smugi. Nadają lakierowi głęboki kolor i połysk.
  • woski miękkie, w formie mleczka – zwykle cechują się mniejszą trwałością niż woski twarde. Jednak ich zdecydowaną przewagą jest prostota aplikacji. Zwykle są też nieco tańsze niż naturalne odpowiedniki o większej gęstości.
  • woski w płynie, sprayu – najszybsze i najprostsze w użyciu. Nietrwałe. Można je stosować jak Quick Detailery do wzmacniania wcześniej nałożonej powłoki po myciu samochodu.

Jak odnaleźć się w tym gąszczu propozycji?

Wybór formy produktu zależy przede wszystkim od umiejętności i czasu, jaki możemy poświęcić na nakładanie warstwy ochronnej oraz od tego, jaki efekt chcemy osiągnąć.

I tak jako zabezpieczenie na sezon jesienno-zimowy polecane są woski syntetyczne i hybrydowe ze względu na swoją trwałość. Zimą rzadko myjesz samochód, więc rzadziej masz okazję odnowić ochronną powłokę. Za to wiosną i latem, gdy pogoda sprzyja częstszej pielęgnacji, śmiało możesz stosować twarde woski naturalne. Wtedy też przyda się wosk w płynie, by odświeżyć lakier i wzmocnić nałożoną powłokę po umyciu auta.

Woski koloryzujące i polerujące poleca się do aplikacji na nieco starszym lakierze. Jeśli szlifowanie i dalsze etapy odnawiania karoserii Cię przerastają, to jest to zdecydowanie prostsza (i tańsza) opcja.

Jaki wosk samochodowy wybrać? Schemat

 


3. Powłoki polimerowe

Czas na zdobycze nowych technologii – polimery.

Powłoki polimerowe mają działanie bardzo podobne do wosków. Wyróżniają się jednak zdecydowanie większą trwałością i lepszymi właściwościami hydrofobowymi. Są odporniejsze na wyższe temperatury i promieniowanie UV. Ich wadą jest jednak mniejszy połysk.

Powłoka polimerowa to bardzo cieniutka warstwa środka ochronnego. Możesz nałożyć ją sam lub skorzystać z pomocy fachowców. Cały proces przypomina lakierowanie, więc wymaga sporej precyzji i czasu.

Wady i zalety powłok polimerowych

 


4. Powłoka kwarcowa (krzemowa)

Powłoka kwarcowa to inwestycja na dłużej. Pozwala zabezpieczyć lakier na kilkanaście miesięcy (od rok do dwóch lat).

Powłoka kwarcowa chroni przed działaniem promieni słonecznych, drobnymi i nieco głębszymi zarysowaniami lakieru. Zabezpiecza też przed szkodliwymi dla karoserii substancjami takimi, jak sól drogowa, kwaśne deszcze, czy ptasie odchody. Po nałożeniu widoczny jest też oczywiście pożądany przez każdego blask (szczególnie na samochodach o ciemnym kolorze).

Nakładana jako płyn stopniowo zmienia konsystencję w żel, a na końcu staje się warstwą stałej substancji.

Powierzchnię lakieru z warstwą kwarcową łatwiej utrzymać w czystości, ponieważ brud nie przyczepia się do niej zbyt mocno. Zaletą jest też niższa cena w porównaniu do osławionej powłoki ceramicznej.

W sklepach dostępne są powłoki kwarcowe do samodzielnego nałożenia. To jednak dość wymagający zabieg, który wymaga precyzji i odpowiedniego przygotowania powierzchni.

Możesz więc zlecić aplikację takiego zabezpieczenia specjalistom.

Powłoka kwarcowa - zalety,wady, stosowanie


5. Powłoka ceramiczna

To jedna z najdroższych opcji w zestawieniu. Na wysoki koszt składa się cena preparatu i praca specjalistów ze studia detalingowego.

Powłoka ceramiczna jest zaawansowanym sposobem ochrony, który wymaga dużo pracy, przygotowań i umiejętności, ale jest warta swojej ceny.

Co zyskujemy, stosując ten typ zabezpieczenia?

Przede wszystkim trwałość i najlepsze parametry z dotychczas przedstawionych propozycji. Powłoka ceramiczna może zabezpieczać powierzchnię lakieru do pięciu lat! (Więc po przeliczeniu kosztów na rok może się okazać, że kwota nie odstaje tak bardzo od innych rodzajów powłok.)

Ceramika chroni skutecznie przed zarysowaniami i uszkodzeniami tępymi narzędziem (niestety nie ochroni przed gwoździem w rękach zazdrośnika).Zabezpiecza też przed działaniem silnych środków chemicznych i szkodliwych substancji: soli drogowej, kwaśnego deszczu itp.

Pokryty powłoką ceramiczną lakier zyskuje właściwości hydrofobowe i antystatyczne. Dzięki temu łatwiej utrzymać go w czystości i uniknąć mikrouszkodzeń podczas mycia.

Niektóre marki poza profesjonalnymi powłokami oferują również zestawy do samodzielnego nakładania warstwy ceramicznej np. (np. Sonax Xtreme Ceramic Lack Protect) – są one prostsze w aplikacji i tańsze, jednak mogą krócej utrzymywać się na lakierze. Wszystko zależy od przygotowania powierzchni, dokładności podczas aplikacji i późniejszej pielęgnacji.

Krótka charakterystyka powłoki ceramicznej na lakier samochodowy

 


6. Folia transparentna PPF

Ostatnim sposobem na zabezpieczenie lakieru jest folia transparentna!

Oklejanie samochodu kojarzysz zwykle z kolorowymi wzorami na służbowych modelach. Jednak można również zastosować ten materiał na całej powierzchni lakieru, aby go chronić.

To najskuteczniejsze zabezpieczenie karoserii przed szkodliwym działaniem środowiska i uszkodzeniami.

Folia jest przeźroczysta i podobnie jak wymienione wcześniej środki również nadaje połysku i pogłębia kolor. Nie musisz się więc bać o nieestetyczny wygląd po zastosowaniu folii (chyba że oddamy samochód w nieodpowiednie ręce).

Jakie są zalety tego rozwiązania?

Przede wszystkim grubość warstwy ochronnej.

Gdy zastosujemy folię grubszą (np. 200 μm – czyli ok. trzykrotność grubości warstwy standardowego lakieru!), jego powierzchnia będzie bezpieczna nawet przy zarysowaniu kluczem. Uszkodzimy bowiem warstwę folii, a lakier zostanie nienaruszony.

W wersji PPF ma też zdolność „samoregeneracji”(!) – uszkodzenia można usunąć, ogrzewając je.

Folie można zdjąć w 100% bezpiecznie, bez ryzyka uszkodzenia lakieru.

I najważniejsze: trwałość takiego zabezpieczenia dochodzi do kilkunastu lat!

Oklejanie to proces wymagający ogromnej precyzji i sterylnych warunków. Dlatego koszt takiego „zabiegu” dla całego nadwozia sięga kilkunastu tysięcy złotych. Aby nieco zminimalizować nakład finansowy, folie często nakleja się tylko na najbardziej narażone elementy (lusterka. progi, zderzaki). Resztę nadwozia pokrywa się powłoką ceramiczną.

Jest to opłacalna inwestycja dla bardzo drogich i unikatowych modeli samochodów.

Podstawowe informacje o folii transparentnej

 


Jak zabezpieczyć lakier?

Wiesz już, jak zabezpieczyć lakier samochodowy – poznałeś aż sześć różnych sposobów na ochronę karoserii.

Czas wybrać!

W podjęciu decyzji ważnych jest kilka czynników:

  • stan lakieru;
  • stopień trudności aplikacji danego rodzaju zabezpieczenia;
  • czas, jakiego wymaga zastosowanie danego środka;
  • trwałość powłoki ochronnej;
  • koszty.

Aby pomóc Wam w podjęciu decyzji, przygotowaliśmy infografikę. Przedstawia ona wszystkie opisane wyżej sposoby zabezpieczenia lakieru z uwzględnieniem podanych czynników.

Zapoznaj się z poniższym zestawieniem i wybierz metodę idealną dla Twojego samochodu.

Tabela porównawcza sposobów na zabezpieczenie lakieru samochodowego

 

Przeczytaj też: